Újra járható híd a Nagypáli patak felett

2015. év tavaszi rabszódikus időjárási események között említhetjük azt az éjszakából hajnalig nyúló felhőszakadást, amelynek következtében falunkban számos nagy értékű kár keletkezett. A Nagypáli patak ugyan a nem a világ legnagyobb kiszáradó folyói közé tartozik, de esőhiányos időszakban szinte semmi nem csordogál medrében, míg egy nagyobb esőzés felhőszakadás következtében több méter magas vízoszlop vonul le a mederben és önti el a mélyebb területeket. Az 1994-ben épült Mátyás király utcában készült híd is áldozatává vált a hömpölygő áradatnak.

A szemmel látható károkat felmérve, amelyet a vihar okozott fordultunk vismajor támogatásért a felügyeleti szervekhez. A katasztrófavédelem illetékesével való helyszín bejárás megtörtént majd május folyamán benyújtásra került a vismajor pályázat, a nyár közepén megérkezet a pozitív támogatási határozat, az előkészítés követően megkezdődtek a bontási munkálatok majd a fokozatos újjáépítés. Józan paraszti ész szerint nagyobb áteresztő képességű műtárgyat képzeltünk a megváltozott időjárási viszonyokhoz, de sajnos a vismajor támogatás nem teszi lehetővé más nagyságrend megépítését, csak ami eredetileg is volt. Ezért egy olyan stratégiát kívánunk kialakítani, hogy a patak műtárgyak előtti felsőszakaszán műveletlen területeket átalakítással víz visszatartó tározókká rendezzük. Ezzel egyéb iránt ökológiailag is visszatérünk, a 20 évvel ezelőtti mederrendezés előtti állapotokhoz talán van esély arra, hogy az akkor élővilág is újra kialakulhat. A 20 évvel ezelőtt éppen Nagypálival ismerkedő lakosként a tisztavizű csörgedező Nagypáli patak partján sütkérező tarajos gőtéket, mocsári teknősöket is lehetett látni, békák kórusától volt hangos nyári estéken a nádas. Visszatérve a hídépítési folyamatához, amely jelenleg már újra átjárható állapotban van . A talajkonszolidálási idő és burkolatok szilárdsági kötésének idejének betartásával elkészül e hónap végére, és biztonsággal használhatják az arra közlekedők.

  • hid1_2015
  • hid2_2015
  • hid3_2015
  • hid4_2015
  • hid6_2015